Faire une histoire des femmes
Circulation des savoirs autour de la mer Baltique du Moyen Âge au début du XXe siècle
vendredi 10 mars 2023, à Toulouse
[for English version scroll down]
Après trois journées d’étude avec comme fil conducteur la circulation des savoirs autour de la mer Baltique du Moyen Âge au début du XXe siècle (“Éducation, pédagogie et formation” en 2020, “Culture du pouvoir, pouvoir de la culture” en 2021 et “Lieux de rencontre” en 2022[1]), nous avons le plaisir de vous annoncer l’organisation d’une quatrième édition, dont le sujet sera : Faire une histoire des femmes.
Le chemin parcouru depuis les premiers cours universitaires sur l’histoire des femmes et du genre est immense, et plus que jamais au cœur de l’actualité scientifique. Ce champ de recherche connaît un écho des plus favorable lorsqu’il est appliqué aux études nordiques comme en témoigne le grand nombre de projets qui s’organisent[2]. C’est dans cette continuité que nous souhaitons, durant cette journée, questionner la place des femmes autour de la mer Baltique et la manière dont nous pouvons appréhender, étudier, et rapporter leur histoire. Il apparaît nécessaire de mener ces recherches afin de déconstruire à rebours les figures féminines, de l’anonyme aux grands noms de l’histoire, dans un espace que nous limitons à la mer Baltique et aux régions qui la bordent.
- Sources et méthodes pour faire l’histoire des femmes autour de la Baltique
Les sources jouent un rôle essentiel dans cette écriture de l’histoire des femmes. Qu’elles citent spécifiquement leur présence, ou qu’elles apparaissent en filigrane, leur étude est une étape clé pour faire cette histoire. “Faire une histoire des femmes” implique de revenir sur la méthodologie à employer[3] pour construire cette histoire ainsi que la manière d’interroger les sources autour de cet espace de la Baltique, qu’elles soient archéologiques, picturales ou encore littéraires. Nous pourrons ainsi dialoguer sur la place des femmes dans les sources, de leurs importantes et de leurs forces : quelle différence de traitement pouvons-nous constater lorsqu’il s’agit de protagonistes masculins ? Suivant les cas d’études, la présence des femmes peut-elle être qualifiée d’indéniable ? Les traces laissées par les femmes ont-elles été mobilisées ou au contraire ignorées ? Il est également important de voir l'utilisation de ces mêmes sources dans la construction historiographique de la mer Baltique.
- Une contribution à la construction d’une identité commune
De la figure princière à l'anonyme en passant par l'héroïne de fiction, les figures féminines jouent un rôle dans la construction d’une identité commune autour de la Baltique, qu’il s’agit d’identifier et d’analyser. De nombreuses femmes ont profondément influencé notre perception de la vie de ces régions nourrissant et se limitant parfois à des fantasmes, des mythes ou des clichés (guerrière viking, femme de marin, sirène…), très ancrés dans l’inconscient collectif notamment par le biais de la culture visuelle.
Les femmes ont ainsi été à l’origine de stéréotypes associés aux cultures de la Baltique particulièrement tenaces. Quoiqu’étant rattachés à cet espace dans la perception commune, ces stéréotypes ont pu migrer dans des contextes différents. C’est pourquoi, en posant la question de l’histoire des femmes, il s’agira aussi de les réintégrer dans « l’espace des possibles »[4].
- Les femmes qui font l’histoire
À la fois en tant qu’actrices de la grande histoire (figures princières : reines, princesses), artistes (autrices, sculptrices, peintres…), héroïnes de fiction, ou encore anonymes (femmes et filles de, femmes au travail, travailleuses de la mer ou femmes et mères de marin, figures politiques, féministes), les femmes participent activement à l’élaboration d’une histoire propre à la Baltique, qu’elles soient à l’origine de l’histoire ou qu’elles prennent part à sa réalisation. Nous vous proposons d’interroger la démarche d’engagement et de participation des femmes dans l’histoire, en analysant comment celles-ci ont participé à son élaboration et quelles sont leurs places aujourd’hui dans l’historiographie locale et internationale.
- Les femmes de l’histoire à l’Histoire
Enfin, le rôle des femmes dans les domaines du fictionnel, du folklorique ou du mythologique, conduit à analyser leur place dans ces récits en tant que personnages féminins et devenues personnages de récits. Elles peuvent être utilisées sous la forme d'allégories illustrant des concepts personnifiés, notamment dans la construction de l’identité nationale, régionale, ou encore locale.[5] Si dans les pays du sud de l’Europe la mythologie gréco-latine est mise à l’honneur, nous pouvons nous pencher sur les figures privilégiées dans les régions de la Baltique et sur quels médiums sont-elles employées (discours oraux, peintures, sculptures, médailles, héraldiques…).
Ainsi, toujours avec la volonté de combler les carences historiographiques et francophones sur la Baltique, cet appel s’adresse aussi bien aux masterant.e.s qu’aux chercheur.se.s plus confirmé.e.s, dont les recherches concernent cet espace et les régions qui la composent (Allemagne, Danemark, Estonie, Finlande, Lettonie, Lituanie, Pologne, Russie, Suède), mais également les régions historiques (Prusse, Pologne-Lithuanie...). Cette liste n’est toutefois pas exhaustive et nous serions ravis de nous voir proposer des communications qui ouvriraient de nouveaux champs de recherches en lien avec la Baltique.
Enfin, cette journée se voulant transdisciplinaire, nous encourageons les propositions issues de disciplines autres que l’histoire et l’histoire de l’art (linguistique, littérature, civilisation, archéologie, anthropologie, ethnographie, géographie, architecture, entre autres).
Nous aimerions également offrir un espace de parole et d’échange à des chercheurs engagés dans des projets de recherches collectifs (ANR, colloques, séminaires) ou individuels (positions de master, projets de thèse, de post-doctorats ou de publications) afin de faire la part belle à la recherche dans l’espace Baltique et cette année donc à l’histoire des femmes.
Comme pour les éditions précédentes, une publication est prévue à l’issue de la journée.
Proposition de communication - Submission Guidelines
Les propositions, en français ou en anglais, de 2000 signes (espaces compris) seront
accompagnées d’une courte présentation (structure de rattachement, sujet de recherche,
travaux..). Elles doivent être envoyées avant le lundi 7 novembre 2022 à l’adresse suivante :
cbaltique@gmail.com
Date
Vendredi 10 mars 2023
Lieu - Place
Bibliothèque d’Études Méridionales (BEM)
56 rue du Taur, 31000 Toulouse.
Comité d’organisation - Organizing committee
Lisa Castro, doctorante en histoire contemporaine à l’Université Toulouse Jean Jaurès
Hugo Tardy, doctorant en histoire de l’art moderne à l’Université Toulouse Jean Jaurès.
Comité scientifique - Scientific Committee
Natalija Arlauskaitė, Professeur en relations internationales, Vilnius Université.
Emmanuelle Charpentier, Maîtresse de conférences en histoire moderne, Université Toulouse Jean Jaurès.
Corinne François-Denève, Professeure des Universités en littératures comparées, Université de Haute-Alsace.
Anne Sommerlat, Maîtresse de conférences en études germaniques, Université de Picardie Jules Verne.
Contacts
cbaltique@gmail.com
[1] Pour un résumé de chacune de nos journées d’étude, et une actualité des publications, voir notre page hypothèses : https://cbaltique.hypotheses.org
[2] Nous pouvons citer à titre d’exemples : la compagnie théâtrale Freya et ses chattes qui oeuvre pour la mise en valeur du matrimoine nordique (https://www.freya-et-ses-chattes.com), les deux numéros spéciaux de la Revue Nordique des Études francophones consacrés aux femmes écrivains suédoises de langue française (automne 2022) et aux écrivaines autochtones dans la littérature contemporaine francophone canadienne (automne 2023), ou encore la conférence dédiée à Selma Lagerlöf et la francophonie (10 et 11 février 2022 à la Sorbonne Université, Paris).
[3] Sur cette question méthodologique, voir la récente publication : Sylvie Chaperon, Adeline Grand-Clément, Sylvie Mouysset (dir.), Histoire des femmes et du genre. Historiographie, sources et méthodes, Paris, Armand Colin, 2022.
[4] Nous empruntons ici le développement de Séverine Sofio, elle-même s’appuyant sur les travaux de Pierre Bourdieu, pour qui : « Réintégrer les artistes – les artistes femmes en particulier – à la fois dans cet « espace des possibles » et dans la réalité de leurs conditions de vie et de travail, est une manière de sortir l’art de sa gangue de mythes et d’éviter de le percevoir d’emblée au miroir déformant du génie et de l’exceptionnalité. » Séverine Sofio, Artistes femmes: la parenthèse enchantée: XVIIIe-XIXe siècles, Paris, CNRS éditions, 2016, p.14.
[5] Ursula E. Koch , « Les allégories féminines de la nation », Encyclopédie d'histoire numérique de l'Europe [en ligne], ISSN 2677-6588, mis en ligne le 22/06/20, consulté le 28/07/2022. Permalien : https://ehne.fr/fr/node/12185
----
Call for proposals
Making women's history
Circulation of knowledge around the Baltic Sea from the Middle Ages to the beginning of the 20th century
Friday 10th March 2023, Toulouse (France).
After three study days focusing on the circulation of knowledge around the Baltic Sea from the Middle Ages to the beginning of the 20th century ("Education, pedagogy and training" in 2020, "Culture of power, power of culture" in 2021 and "Places of encounter" in 2022[1]), we are pleased to announce the organization of a fourth edition, the topic of which will be: Making women's history.
We have come a long way since the first university courses on women's and gender history, and it is more than ever at the heart of current scientific interests. This field of research has been very well received when applied to Nordic studies, as shown by the large number of projects that are being organized[2]. It is in this continuity that we wish, to question the place of women around the Baltic Sea and the way in which we can apprehend, study, and report their history. It seems necessary to carry out this research to deconstruct female figures, from the anonymous to the great names of history, in a space that we limit to the Baltic Sea and the regions that border it.
- Sources and methods for the history of women around the Baltic Sea
The sources play an essential role in writing the history of women. Whether they specifically mention their presence, or whether they appear in the background, their study is a key step in making this history. " Making women's history" implies returning to the methodology to be used[3] to construct this history as well as the way to interrogate the sources around this space of the Baltic, whether they are archaeological, pictorial, or literary. We could discuss the place of women in the sources, their importance, and their strengths: what difference in treatment can we see when it comes to male protagonists? Depending on the case study, can the presence of women be described as undeniable? Have the traces left by women been mobilized or ignored? It is also important to look at the use of these same sources in the historiographic construction of the Baltic Sea.
- A contribution to the construction of a common identity
From the princely figure to the anonymous one, via the fictional heroine, female figures play a role in the construction of a common identity around the Baltic, which we will identify and analyze. Many women have profoundly influenced our perception of life in these regions, feeding and sometimes limiting themselves to fantasies, myths, or clichés (Viking warrior, sailor's wife, mermaid, etc.), which are deeply rooted in the collective unconscious, particularly through visual culture.
Women have thus been the source of particularly persistent stereotypes associated with Baltic cultures. Although attached to this space in the common perception, these stereotypes may have migrated into different contexts. Therefore, by asking the question of women's history, it will also be a matter of reintegrating them into the "space of possibilities"[4].
- Women who make history
Whether as actors in history (princely figures: queens, princesses), artists (authors, sculptors, painters, etc.), fictional heroines, or anonymous persons (women and daughters of, working women, seafarers or seafarers' wives and mothers, political figures, feminists), women actively participate in the elaboration of a history specific to the Baltic, whether they are at the origin of the history or whether they part in its realization. We propose to examine the process of women's involvement and participation in history, analyzing how they have taken part in its development and what their place is today in local and international historiography.
- Women from Story to History
Finally, the role of women in the fields of fiction, folklore, or mythology, leads to an analysis of their place in these narratives as female characters and as characters of narratives. They can be used as allegories illustrating personified concepts, particularly in the construction of national, regional, or local identity. If in the southern European countries Greco-Latin mythology is given pride of place, we can look at the figures favored in the Baltic regions and what media they are used in (oral speeches, paintings, sculptures, medals, heraldry...).
Thus, always with the will to fill the historiographical and francophone gaps on the Baltic, this call is addressed to master's students as well as to more experienced researchers, whose research concerns this space and the regions that compose it (Germany, Denmark, Estonia, Finland, Latvia, Lithuania, Poland, Russia, Sweden), but also the historical regions (Prussia, Poland-Lithuania...). This list is not exhaustive, however, and we would be delighted to receive proposals for papers that would open new fields of research related to the Baltic.
Finally, as this is a transdisciplinary day, we encourage proposals from disciplines other than history and art history (linguistics, literature, civilization, archaeology, anthropology, ethnography, geography, architecture, among others).
We would also like to offer a space for researchers engaged in collective research projects (ANR, colloquia, seminars) or individual research projects (master's degree positions, thesis projects, post-doctorate projects or publications) to give pride of place to research in the Baltic area and this year to women's history.
As in previous editions, a publication is planned at the end of the day.
Submission Guidelines
Each proposal must contain a short bio-bibliographical note (name, surname, e-mail address and academic affiliation) and a short abstract of the paper accompanied by a provisional title (max. 1,500 characters including spaces). We accept interventions in French and English. No later than Monday November7th 2022, at this email : cbaltique@gmail.com
Date of the event
Friday 10th March 2023
Place
Bibliothèque d’Études Méridionales (BEM)
56 rue du Taur, 31000 Toulouse, France.
Organizing committee
Lisa Castro, PhD student in contemporary history at the University of Toulouse Jean Jaurès
Hugo Tardy, PhD student in modern art history at the University of Toulouse Jean Jaurès.
Scientific Committee
Natalija Arlauskaitė, Professor of International Relations, Vilnius University.
Emmanuelle Charpentier, Lecturer in modern history, Toulouse Jean Jaurès University.
Corinne François-Denève, Professor of Comparative Literature, University of Haute-Alsace.
Anne Sommerlat, Lecturer in Germanic Studies, University of Picardie Jules Verne.
Bibliographie indicative
Kvinnornas litteratur historia, Stockholm, 1981-1983, 2 vol.
AHMED Sara, Living a Feminist Life, Durham, Duke University Press, 2017.
ALEXANDER John T., «Amazon Autocratrixes : Images of Female Rule in Eighteenth Century», dans Peter I. Barta et al. (éds), Gender and Sexuality in Russian Civilisation, London and New York, Routledge, 2001, p. 33-54.
BARTOLENA Simone, Femmes artistes : de la Renaissance au XXIe siècle, Paris, Gallimard, 2003.
BATTAIL Jean-François, BOYER Régis et FOURNIER Vincent, Les sociétés scandinaves : de la Réforme à nos jours, Paris, Presses Universitaires de France, 1992.
BELGHERBI Eva, « Stéréotypes de la femme artiste à l’écran (xviiie-xixesiècles) », in Genre, histoire de l'art, musées et expositions, https://ghda.hypotheses.org/575 (consulté le 18 juillet 2022).
BELGHERBI Eva, « ‘Il s’agit de sculptures dans le livre : je suis toujours sur le point d’en faire’ (Journal de Marie Bashkirtseff). Entre imaginaire et réalité, autour de quelques personnages de sculptrices fictives au tournant du xixesiècle », Sculptures, numéro 7, « Revoir la commande. Regards sur l’art et l’espace public », 2021, p. 66-76.
BENGTSSON Eva-Lena et Barbro Werkmäster,Kvinna och konstnär i 1800-talets Sverige, Lund, Signum, 2004.
BERGSTRÖM Irja, Skulptriserna : Alice Nordin och hennes samtida 1890-1940, Göteborg, Makadam, 2012.
BLOM Ida et HAGEMAN Gro (dir.), Kvinner selv. Sju bidrag til norsk kvinnehistorie, Oslo, 1982.
BONNET Marie-Jo, Les femmes dans l’art. Qu’est-ce que les femmes ont apporté à l’art ?, Paris, La Martinière, coll. Patrimoine, 2004.
BONNET Marie-Jo, Les femmes artistes dans les avant-gardes, Paris, Odile Jacob, 2006.
BONNET Marie-Jo, Liberté, égalité, exclusion : femmes peintres en Révolution, 1770-1804, Paris, Vendémiaire, 2012.
BONNIER Eva, Pariserbref : konstnären Eva Bonniers brev 1883-1889, éd. par Margareta Gynning, Klara förlag, Libris, 1999.
BORZELLO Frances, A World of Our Own : Women as Artists, New York, Watson-Guptill, 2000.
CHARPENTIER Emmanuelle et HRODEJ Philippe, Les femmes et la mer à l'époque moderne, Rennes, France, PUR, 2018.
CHARPENTIER Emmanuelle et GRENIER Benoît (dir.), Le temps suspendu. Une histoire des femmes mariées par-delà les silences et l’absence, Pessac, MSHA, collection PrimaLun@ 12, 2022, [en ligne] https://una-editions.fr/le-temps-suspendu [consulté le 2 mai 2022].
CHAPERON Sylvie, GRAND-CLÉMENT Adeline et MOUYSSET Sylvie, Histoire des femmes et du genre, Paris, Armand Colin, 2022.
CHAVTOR Miranda, « Husband(ry): Narratives of Rape in the Seventeenth Century », in Gender and History, vol.7, n°3, 1995, p. 378-407.
CRUPPI Louise, Femmes écrivains d'aujourd'hui. I, Suède/ Louise Auteur, Paris, Fayard, 1912.
DAUPHIN Cécile et Arlette FARGE (dirs.), De la violence et des femmes, Paris, Albin Michel, 1997.
DAHLERUP Pil, Det moderne gennembruds kvinder, Copenhague, Gyldendal, 1983.
DEEPWELL Katy, Women artists and modernism, Manchester ; New York, Manchester university press, 1998.
EGAR Elizabeth (éd.), Bluestockings Displayed Portraiture, Performance and Patronage, 1730–1830, Cambridge Université Press, 2013.
EGER Elizabeth, GRANT Charlotte, WARBURTON Penny, Ó GALLCHOIR Clíona (dir.), Women, Writing and the Public Sphere, 1700-1830, Cambridge University Press, 2001.
ENGELS Barbara, Mothers and Daughters : Women of the Intelligentsia in Nineteenth Century Russia, Cambridge, Cambridge University Press, 1983.
FOGELSTRÖM, Lollo et ROBBERT Louise, De drogo till Paris : nordiska konstnärinnor på 1880-talet (catalogue d’exposition), Stockholm, Liljevalchs konsthall, 1988.
FOUCHER-ZARMANIAN Charlotte, « Madame Pygmalion. Rire transgressif et représentations de la femme artiste au passage du siècle (xixe-xxesiècles) », Rire et Émancipation féminine, éd. apr Ariane Bayle et Florence Fix, Paris, L’Harmattan, 2013, p. 99-115.
FOUCHER-ZARMANIAN Charlotte, Créatrices en 1900 : femmes artistes en France dans les milieux symbolistes, Paris, Mare & Martin, 2015.
FOUCHER-ZARMANIAN Charlotte, « Devenir une peintre comme les autres », in L’Europe des femmes xviiie-xxiesiècles, éd. par Julie Le Gac et Fabrice Virgili, Paris, Perrin, 2017, p. 292-295 (analyse d’un texte et d’un tableau de Marie Bashkirtseff).
Friðriksdóttir Jóhanna Katrín , Les femmes vikings, des femmes puissantes, Paris, Éditions Autrement, 2020.
GARB Tamar, Sisters of the brush : women’s artistic culture in late nineteenth-century Paris, New Haven, Londres, Yale University press, 1994.
GEDIN David, Fältets herrar : framväxten av en modern författarroll : artonhundraåttitalet, Eslöv, B. Östlings bokförl. Symposion, 2004.
GLANVILLE Lachlan, « The Reappearing Oeuvre : Women’s Art in the Germaine Greer Archive »,University of Melbourne Collections, n° 25, décembre 2019, p. 25-28.
GONNARD Catherine et LEBOVICI Élisabeth, Femmes artistes, artistes femmes : Paris, de 1880 à nos jours, Paris, Hazan, 2007.
GRAND d’ESNON Anne, « Malaises dans la lecture », carnet Hypothèses, https://malaises.hypotheses.org/author/annegde (consulté le 18 juillet 2022).
GRAVIER Maurice, Le féminisme et l’amour dans la littérature norvégienne, Paris, 1968.
GREER Germaine, The Obstacle Race : The fortunes of women painters and their work, Londres, Secker et Warburg, 1979.
GRUEL-APERT Lise, De la paysanne à la tsarine, Paris, Éditions Imago, 2007.
GYNNING Margareta, Det ambivalenta perspektivet : Eva Bonnier och Hanna Hirsch-Pauli i 1880-talets konstliv, Stockholm, Bonnier, 1999.
GYNNING Margareta, Konstnärspar : kring sekelskiftet 1900, Stockholm, Nationalmuseum, 2006.
HARDWICK Julie, The Practice of Patriarchy. Gender and the Politics of Household Authority in Early Modern France, University Park (PA), Pennsylvania State University Press, 1998.
HEGGESTAD Eva, Fången och fri : 1880-talets svenska kvinnliga författare om hemmet, yrkeslivet och konstnärskapet, Uppsala, Avd. för litteratursociologi vid Litteraturvetenskapliga institutionen, Univ. 1991.
HEGGESTAD Eva, « Konstnärskall och hustruplikt. Konflikter mellan arbete, kärlek och konst », in Nordisk kvinnolitteraturhistoria, vol. II. Fadershuset. 1800-talet(1993; nouvelle édition 1998), p. 509-511.
HERMELIN Honorine, Kvinnliga medborgarskolan vid Fogelstad: 1925-1935, Stockholm, 1935.
HINNERS Linda, « Les femmes sculpteurs suédoises au tournant du siècle dernier – leurs origines et leur parcours éducatif et professionnel », communication pour le colloque « Faire œuvre. La formation et la professionnalisation des artistes femmes aux xixeet xxesiècles », 19-20 septembre 2019.
IOUROVSKAÏA Elga, « La femme des lumières en Russie », in Philippe Roger (dir.) L'homme des lumières: de Paris à Pétersbourg actes du Colloque international (automne 1992) / Instituto italiano per gli studi filosofici, Centre de Recherches sur l'Europe (EHESS, Paris), Naples, Vivarium, 1995, p.191-204.
JOHANNES LINDH Birgitta, Som en vildfågel i en bur : identitet, kärlek, frihet och melodramatiska inslag i Alfhild Agrells, Victoria Benedictssons och Anne Charlotte Lefflers 1880-talsdramatik, Göteborg, Makadam förlag, 2019.
KIVELSON Valerie, Desperate Magic: The Moral Economy of Witchcraft in Seventeenth- century Russia, Ithaca, Cornell University Press, 2013.
KIVELSON Valerie A. «Male Witches and Gendered Categories in Seventeenth- Century Russia», Comparative Studies in Society and History, vol. 45, n°3, 2003, p. 606-631.
KNAFLA Louis A., Crime, Gender and Sexuality in Criminal Prosecutions, London,Westport, 2002.
KOLLMANN Nancy Shields, By Honor Bound. State and Society in Early Modern Russia, Ithaca and London, Cornell University Press, 1999.
KUXHAUSEN Anna, From the Womb to the Body Politic. Raising the Nation in Enlightenment Russia, Madison, University of Wisconsin Press, 2013.
LARUE Anne, avec la participation de NACHTERGAEL Magali, Histoire de l'art d'un nouveau genre, Paris, Max Milo, 2014.
LEDUC Guyonne, L'éducation Des Femmes En Europe Et En Amérique Du Nord De La Renaissance à 1848, Réalités Et Représentations, Paris, l'Harmattan, 1997.
LINCK Patrick-Dominique, Histoire religieuse de la Suède : 1520-1930, Paris, les Éditions du Cerf, 2013.
MALBOS Lucie, Le Monde viking. Portraits de femmes et d’hommes de l’ancienne Scandinavie, Paris, Tallandier, 2022.
MAUREL-INDART Héléne (dir.), Femmes artistes et écrivaines dans l'ombre des grands hommes, Paris, Classiques Garnier, 2019.
MEEHAN-WATERS, Brenda. «Catherine the Great and the Problem of Female Rule», The Russian Review, vol. 34, n°3, 1975, p. 293-307.
McCLIVE Cathy et PELLEGRIN Nicoles (dirs.), Femmes en fleurs, femmes en corps. Sang Santé, Sexualités, du Moyen Âge aux Lumières, Saint-Étienne, Presses de l’Université de Saint-Étienne, 2010.
MORING Béatrice, “Female migrants, partner choice and socio-economic destiny: Finnish women in Stockholm in the 17th and 18th century”, in Revista de Demografia Historica , vol. XXXIX , no. 1 , 2021, pp. 53-75.
MORING Béatrice, “Female Networks and Cooperation in the Nordic Past”, Annales de démographie historique, 2006/2 (n° 112), p. 57-75. DOI : 10.3917/adh.112.0057. URL : https://www.cairn.info/revue-annales-de-demographie-historique-2006-2-page-57.htm
MORING Béatrice et WALL Richard, Widows in European Economy and Society 1600-1920, Woodbridge, Boydell Press, 2017.
MOUQUIN Sophie et BARBILLON Claire, Écrire la sculpture. De l'Antiquité à Louise Bourgeois, Paris, Citadelles & Mazenod, 2011.
MOZZIONACCI Vanina, THOMAS Héloïse et SAÏDI Samantha, « Traduire en féministes », GLAD !09 | 2020.
http://journals.openedition.org/glad/2428 (consulté le 18 juillet 2022).
NOCHLIN Linda, Femmes, art et pouvoir et autres essais, Paris, Éditions Jacqueline Chambon, 1993.
PARKER Rozsika et POLLOCK Griselda, Old mistresses : women, art, and ideology, Londres, Pandora Press, 1995.
PAVY-GUILBERT Élise, PUJOL Stéphane, WALD LASOWSKI Patrick (dir.), Femmes artistes à l’âge classique Arts du dessin – peinture, sculpture, gravure, Paris, Classiques Garnier, 2021.
PERSSON Fabian, Women at the Early Modern Swedish Court: Power, Risk, and Opportunity, Amsterdam, Amsterdam, University Press, 2021.
ROLLET Brigitte et NAUDIER Delphine (dir.), Genre et légitimité culturelle: quelle reconnaissance pour les femmes, Paris, L’Harmattan, 2007.
RÖSTORP Vibeke, Le Mythe du retour. Les Artistes Scandinaves en France de 1889 à 1908, Eidos n°26, Stockholms universitets förlag, 2013.
RUSSELL Martin, A Bride for the Tsar. Bride-Shows and Marriage Politics in Early Modern Russia, DeKalb (USA), Northern Illinois University Press, 2012.
SAUER Marina, L’entrée des femmes à l’école des beaux-arts : 1880-1923, Paris, ENSBA, 1991.
SMITH Douglas, The Pearl: A True Tale of Forbidden Love in Catherine the Great’s Russia, New Haven, Yale University Press, 2008.
SOFIO Séverine, Artistes femmes. La parenthèse enchantée XVIIIe-XIXesiècles, Paris, CNRS Éditions, 2016.
STREIFFERT Helena, Studier i den svenska kvinnorörelsen, thèse, Göteborg, 1983.
THYRÊT Isolde, Between God and Tsar. Religious Symbolism and the Royal Women of Moscovite Russia, DeKalb (USA), Northern Illinois University Press, 2001.
WIESNER-HANKS Merry E., Women and Gender in Early Modern Europe, New York, Cambridge University Press, 2008, 390 p.
WILHELMI Anja, “Social Support Strategies in the Family : Women’s Networks. German Families in the Baltic Area (Late Nineteenth and Early Twentieth Centuries)”, German historical institute London Bulletin Supplement, n°3, 2015, p. 171-188.
WIRMARK, Margareta, Noras systrar : nordisk dramatik och teater 1879-99, Stockholm, Carlsson, 2000.
[1] For a summary of each of our study days, and an update on publications, see our hypothèses page: https://cbaltique.hypotheses.org
[2] Examples include the theatre company Freya et ses chattes, which promotes Nordic women's heritage (https://www.freya-et-ses-chattes.com), the two special issues of the Revue Nordique des Études francophones devoted to Swedish women writers in French (autumn 2022) and to Aboriginal women writers in contemporary Canadian French-language literature (autumn 2023), and the conference dedicated to Selma Lagerlöf and the French-speaking world (10 and 11 February 2022 at the Sorbonne University, Paris)
[3] On this methodological issue, see the recent publication : Sylvie Chaperon, Adeline Grand-Clément, Sylvie Mouysset (dir.), Histoire des femmes et du genre. Historiographie, sources et méthodes, Paris, Armand Colin, 2022.
[4] We borrow here the development of Séverine Sofio, herself based on the work of Pierre Bourdieu, for whom: "Reintegrating artists - women artists in particular - both into this 'space of possibilities' and into the reality of their living and working conditions, is a way of removing art from its gangue of myths and avoiding the distorting mirror of genius and exceptionality.". Séverine Sofio, Artistes femmes : la parenthèse enchantée: XVIIIe-XIXe siècles, Paris, CNRS éditions, 2016, p.14.